28 Януари 2015 | 12:17
/КРОСС/ Като представител на Руската самолетостроителна корпорация МиГ изразявам личното си несъгласие с неистините, изказани по отношение на подръжката и ремонта на МиГ-29, които отново се изнасят в пресата през последните дни. Всяко ново правителство, независимо за колко време идва на власт, визирам и бившото служебно правителство, се захваща веднага с изтребителите, тъй като са добра хапка. Искрено се надявам, че министър Николай Ненчев, също както своите предшественици, е бил подведен след встъпването си в длъжност и това е причината за невярното съдържание в интервюта му.
Изумително е грозното и некоректно изказване на министър Ненчев пред БНТ, тиражирано от повечето медии и сайтове, че плащаме три пъти повече от цената, която дава заводът и че тя се надува от посредници. Министър Ненчев да се замисли за обкръжението си и хората, на които се доверява, същите тези, които доказаха, че 30-годишните португалски Ф-16МЛУ блок 15 са по-добри от Еврофайтер втора ръка и нов Грипен, не коментирам и цените. Би трябвало от нивото на позицията, която заема министър Ненчев да е информиран за системата на военни доставки от Русия, а именно: с цел подобряване на координацията и избягване на корупцията заводите в отбранителната промишленост на Русия са само производители, те нямат търговска дейност, а доставката на резервни части и ремонта може да се осъществява само от съответния разработчик, в дадения случай от РСК МиГ, който осъществява монтаж и последващ контрол на цялата продукция.
РСК МиГ е самолетостроителна корпорация, която включва в себе си пълен цикъл с всички аспекти на конструиране, производство, реализация, поддръжка и ремонт на самолетите с марка МиГ. Друг вариант няма и няма начин да има посредник, който да вдига цената, тъй като договора на министерство на отбраната на България е директно с корпорацията. Същата структура важи за САЩ и НАТО и никой не може да купува директно от завода, а монтажът, изпитанията и отговорността навсякъде по света са възложени на сертифицирана структура. Доставките за Полша се извършват също от РСК МиГ и никой друг няма право да продава тези стоки и услуги. Друг е въпросът как те го правят, сетете се сами. Затова е необяснимо намерението за сключване на договор с полската страна и как точно се получава „по-изгодната" цена през допълнителен посредник при един и същ доставчик.
Освен това при вариант на ремонт, извършен в полски завод къде остава въпросът със сигурността на пилотите? Заводът не е сертифициран за тези ремонтни работи, но всяка страна има право по решение на главния инженер да ги извършва на своя отговорност и риск? Следвайки тази логика български завод би могал да извършва същите тези ремонти и парите да останат в България, но въпросът със сигурността остава, тъй като отпада тази на главния конструктор и корпорацията. Това са стандартни правила за всички самолети навсякъде по света, независимо от марката.
Странно защо, заговори ли се покупка на нови изтребители, като оправдание започват атаките към РСК МиГ. В един вестник са изнесени суми, написани като ремонт, а всъщност става дума за предложение за модернизация по стандартите на НАТО, като е използвана играта на валути, за да бъдат заблудени читателите. Разбира се цената за България е посочена в лева, тъй като цифрата в лева се запомня като най голяма, а на Словашката модернизация е в евро и не е отбелязано че е за по-малък брой самолети.
Относно модернизацията по полския вариант бих искал да припомня горчивия опит на Румъния, която преди години направи модернизация с израелска фирма, в резултат на което загуби няколко самолета и всички МиГ останаха на земята, тъй като РСК МиГ отказа да носи отговорност за тях след тази намеса.
Най-голямата тиражирана лъжа е, че поддръжката на МиГ-овете е много скъпа, но въпреки липсата на финансов ресурс, странно как нашите самолети все още летят.
Въпреки всички некоректни изявления РСК МиГ, в рамките на по-нататъшното сътрудничество с ВВС на Република България, отново изразява готовност, както винаги досега, да поддържа на необходимото ниво изправността на самолетния парк на ВВС.
Искрено ме боли за състоянието на българската авиация и крахът и през годините заради лични интереси.
О.р. ген.-майор Александър Александров, летец-космонавт на Република България
„Труд”
Има ли наистина Бог?
Олга Николова Скобелева- СВЯТИЦАТА, спор...
2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. kvg55
7. wonder
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. deathmetalverses
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. dobrota
8. vidima
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. iw69